Historier fra disippelfellesskapet

 
 

Erle, 20 år

Å flytte til Oslo var ganske overveldende for meg. Derfor har det vært så fint å bo sammen med andre som elsker Jesus og ønsker å leve nær Han i hverdagen. Jeg har vokst nærmere Gud gjennom god undervisning i fokushelgene, Bibelkveld, egen tid med Gud og av de andre som bor her. Det har vært så viktig og godt for meg ha å folk som heier på meg, ber for meg og viktigst av alt, drar meg nærmere Jesus. For en velsignelse!

Jeg har vokst mer i løpet av dette året enn det jeg trodde jeg kom til å gjøre. Her har det blitt lagt så tilrette for at jeg skulle kunne vokse i min relasjon til Gud, og det har jeg virkelig gjort. Det er kun i Guds nærvær vi forvandles til det gode, og hele mitt liv bærer frukter av det.

 

Christoffer, 29 år

Før jeg fikk plass i disippelfellesskapet, bodde jeg mye alene, og hadde sjeldent andre rundt meg som brukte regelmessig tid med Gud eller hjalp meg til det. Tidvis prøvde jeg å “tvinge” meg selv til å være med Gud, noe som ble strevsomt. Jeg har også vært på sommerleirer og konferanser; lært mye og blitt inspirert, og erfart at når hverdagen kommer så har lite faktisk endret seg. Nå har rytmene vi har her blitt en naturlig del av meg, og jeg har en stadig voksende lengsel etter å bruke tid med Gud gjennom Bibel, bønn og lovsang.

Å leve i et disippelgjørende fellesskap med gode rytmer som dette, sammen med andre som også ønsker å bli bedre kjent med Jesus og bli mer lik Ham, vil jeg trekke frem som det mest verdifulle for meg. Det har bidratt til at jeg kan pleie relasjonen med Gud midt i hverdagen, noe som for meg har skapt endringer som varer. Rom 12:2; “Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne”.

 

Johan, 30 år

Man får lära sig att få rutiner i sin vardag och sätta av tid för Gud varje dag. Även om du försöker leva kristet idag så tycker jag att den stora skillnaden är att när du bor tillsammans med andra kristna, som också söker något mer, så förändras du och du går från att försöka i egen kraft och til att du istället spendera tid med Gud. Jag upplever att Gud förändrar dig utan att du märker det nästan och att saker bara löser sig. Disippelfellesskapet är en plats där man får lov att växa tillsammans och egentligen upplever ja att bara få tid att dela sina tankar man bär på. Många kvällar har jag haft ganska djupa samtal bara över en kopp te. Det blir naturligt att komma längre i sin tro bara av att leva.

 

Hannah, 23 år

Å ha fått bo i disippelfellesskapet har vært så viktig for meg på så og si alle livets områder, men særlig på det viktigste - min relasjon til Jesus! Jeg har fått vokse i min tro, kjenne gleden av å bo i et godt og trygt fellesskap, og leve en hverdag i Oslo 2024 som en disippel av Jesus. Dette er noe jeg kanskje for 3-4 år siden hadde syntes hadde vært vanskelig, men i fellesskapet kan vi være med å oppmuntre, støtte og heie på Jesus i hverandre - og det er noe av det vakreste jeg har vært med på ❤️

 

Elias, 24 år

Jeg som tenkte at dette bare var et sted jeg kunne få tak over hodet mens jeg gjorde alle de andre viktige tingene jeg kom til Oslo for. Det skulle vise seg å være så mye mer enn det jeg trodde. Det viste seg å være et sted hvor jeg kunne bli skikkelig godt kjent med Jesus. Nå har disippelfelleskapet blitt noe av det viktigste i mitt liv. La meg fortelle deg hvorfor.

Som en familie

Det å bo i disippelfelleskapet er som å bo sammen som en familie, ikke som i et bokollektiv - det jeg trodde jeg kom til. I et bokollektiv bor man kanskje på hvert sitt rom, deler kjøkken og lever hver sin verden. Dette har vært noe helt annet. På samme måte som en familie deler måltid sammen, kjenner hverandre, snakker om liv og tro, oppmuntrer hverandre og støtter hverandre - på samme måte som en familie gir rom for at man er helt seg selv og at man kan la seg selv bli kjent -  på samme måte har jeg opplevd at de jeg bor med gjennom året blir mer og mer som en familie. Jeg lever ikke mitt liv alene, men sammen i fellesskap med de andre. 


Hverdagsdisippel-livet

Jeg trenger ikke å streve med å finne ut hvordan disippellivet skal se ut, jeg trenger ikke å stresse med å planlegge tid for eksempelvis bønn, bibel og lovsang - alt dette kommer naturlig ved å følge rytmene vi er forpliktet til i huset. Jeg lurer på hvordan dette hadde gått om jeg hadde bodd for meg selv eller i et vanlig bokollektiv - for jeg tror nok at jeg ikke hadde klart å sette en struktur som fokuserer på det viktigste helt alene, derfor har det vært så fint å få vært en del av rytmene i disippelfelleskapet. De man bor med er heller ikke tilfeldige folk, men likesinnede uperfekte kristne som meg selv som ønsker å leve sammen for å vokse i kjennskap til Gud og hverandre. Det betyr blandt annet at jeg mens jeg har bodd her har fått kjent på skikkelig mye søskenkjærlighet, omsorg, vennlighet og glede - frukter som kommer når kristne kommer sammen og lever i fellesskap. Det har vært helt genialt at jeg har vokst som disippel samtidig som jeg har hatt en helt vanlig hverdag, tatt en bachelor, hengt med venner og levd det helt vanlige livet. Jeg har ikke gått på Bibelskole, og jeg har ikke dratt på disippeltrening i utlandet, men jeg har likevell fått lov til å vokse i tro på den måten jeg har gjort - midt i hjertet av Oslo. 

Å bli kjent med Jesus 

Jeg har vært kristen hele livet, men det er først når jeg flyttet inn hit at jeg har fått blitt ordentlig kjent med Jesus, hvem han er og hvem han sier at jeg er. Jeg trodde at mine største tros-opplevelser ville være ting som å se mirakel, bli møtt av en engel eller å se en visjon. Det som har vist seg å ha vært det aller mest formende har vært de små, daglige frøene av bibel og lovsang på morgenen, trossamtaler, bønnestunder og helt vanlige samtaler, rett og slett hverdagen sammen med andre kristne som vil det samme som meg, å bli kjent med Jesus og å gjøre han kjent. 

Jeg har blitt kjent med meg selv og vokst mye. Hver av de jeg bor med er som et speil, de viser meg hvem jeg er på ulike måter, så jeg får oppdaget stadig nye sider av meg selv. Jeg skal være ærlig og si at det ikke bare er “sunshine and rainbows” hele tiden, dette er kanskje de stundene hvor jeg vokser mest som person, hvor jeg får øvd meg på å elske min neste og hvor jeg opplever at min avhengighet til Gud bærer. Da er det så fantastisk at de jeg bor med møter meg som en bror, og ikke som en tilfeldig beboer. 

Det å bo i disippelfellskapet har også hjulpet meg å ikke bli for opptatt av det som er av denne verden, det hjelper meg å ikke streve så mye, å ikke være så “bussy”, å ikke være så opptatt av meg selv og å ha fokus på noen andre og noe større enn meg selv. Det har vært så godt å ha noen å be med når det ikke har vært så lett selv, så har jeg fått lov til å be for andre igjen i tider hvor de har hatt det utfordrende. Tiden i huset har vært mine mest stabile år når det kommer til mental helse. Det er alltid noen jeg kan snakke med, alltid noen som vil være med å finne på noe, og alltid rom for å trekke seg tilbake om man ønsker det.

Så - om du ønsker å bo sammen med et felleskap som fokuserer på de viktigste tingene, hvis du ønsker å bli bedre kjent med Jesus og å bli disippelgjort i din hverdag, så vil jeg virkelig anbefale disippelfellskapet på det varmeste.

 

Anna, 29 år

Hvilken betydning har det hatt for din relasjon med Jesus i hverdagen, å være en del av disippelfellesskapet?

Stooor betydning! Føler meg såå heldig. Det er en gave å få bo i det som føles som en oase. Det er et livgivende hjem hvor Jesus er på tronen. Her kan man komme som man er, og bli møtt av Jesus og andre som elsker Jesus.

Jeg søkte plass i disippelfellesskapet fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med Jesus, og da er fellesskapet en viktig del av det. Fantastisk måte å bli bedre kjent med Jesus på, og bli bedre kjent med seg selv, og vokse i kjærlighet til andre som har samme lengsel etter å tjene Jesus. Her har jeg fått næring til troen, og det å være en del av dette fellesskapet har hjulpet meg til å gå dypere i min relasjon med Jesus og til å ha rytmene jeg ønsker i hverdagen. Virkelig livgivende!

Hvilke hverdagsøyeblikk setter du pris på i disippelfelleskapet?

  • At vi starter morgenen med stilletid hver for oss først, og etterpå i fellesskap med lovsang og samtaler om Guds Ord. 

  • At vi starter middagene med å lese et bibelvers før vi koser oss med et godt måltid sammen. 

  • At det er naturlig å dele det som er utfordrende og takke Jesus for det som er godt og be sammen. På den måten bærer vi hverandres byrder idet vi sammen går til Jesus, han som er den som bærer alle byrder. 

Vil du anbefale noen å søke plass i disippelfelleskapet, og i så fall hvorfor? 

Ja! Hvis du ønsker å dedikere tid til å søke Jesus i fellesskap med andre kristne og er villig til å gi av deg selv og la andre etterfølgere av Jesus komme tett på eget liv. Da er dette fantastisk!

 

Maria, 21 år

Å ha stilletid og å være bevisst på å ta seg tid til å lytte til Gud, er det som har betydd mest for min relasjon til Jesus i min hverdag! Men også fokushelgene - det har vore mange gode og viktige tema som har hjulpet og som vil hjelpe meg i ulike utfordringer seinere. Andre ting som har vore sykt fint og lærerikt er medvandrersamtalene, fått lytte og blitt hørt av en som har gått lengre med Gud enn eg har gjort. Og reflektere og snakkes ilag❤️

Disippelfellesskapet er en plass med mye kjærlighet, en plass det er trygt og godt å flytte til når du er ny til denne byen. Det er noen regler og rutiner som kan virke mye i starten, men som er veldig verdifulle og meningsfylte når du blir vant med det! Kolllektivet føles som en familie, som du blir godt kjent med, og vil deg ditt beste. Her er det alltid noen som hvil hjelpe deg til å søke den som virkelig kan hjelpe deg! Mange som har vore i lignede situasjoner når det kommer til mobbing av tro osv, som gjerne deler sin kunnskap og erfaring. Og hvis eg har noen spm om ordet eller Gud, så er det å finne i dette kollektivet❤️ Her er det folk som har genuint lyst til å lytte og svare på spørsmålene dine… Og sitter på utrolig mye god kunnskap. Du blir betre kjent med deg slev, og ikkje minst Gud! 

Lurer du på hva det er som skiller disippelfelleskapet fra andre kollektiv? Her er alle klar over kor me vil, og kem me vil bli betre kjent med. Og kem me vil bli mer lik, og når me blir mer lik han så vil det komme til gode for dem rundt oss. Og at me har regler og rutiner som er skriver svart på kvitt, og en fin leder som har god orden og gjør at alle trives❤️

Vil du anbefale noen å søke plass i disippelfelleskapet, og i så fall hvorfor? Ja! Hvis du vil komme på ein betre plass med tankene, handlingene og sjelen din. Hvis du vil finne sann hvile og komme nærmere Gud. Og ha eit trygt og kjærlig felleskap som hvil hjelpe deg med dine ønsker og mål. Felleskap som er glade på dine vegner, hvis du oppnår noe stort, og sørger med deg, hvis noen ikkje går heilt som har hadde sett for deg. Og som heile vegen peker på Gud opp i alt som er lett og tungt! ❤️Om dagen er fin eller tung, er disippelfellesskapet unasett eit godt sted å komme til❤️

 

Miriam, 23 år

Se for deg at en venn er nysgjerrig på hvorfor du bor i disippelfellesskapet. Hva ville du ha svart ham eller henne?

Jeg bor i disippelfelleskap fordi det er med på å gi fokus til hva som er viktigst i livet. Gud er noe jeg vil sette først over alle ting. Det å bo med andre som vil det samme, ha faste rytmer og ansvarsområder hjelper meg til å leve det livet jeg ønsker å leve. Det har betydd og betyr så mye i mitt liv.

 

Kim, 32 år

Tiden i disippelfellesskapet har vært utrolig fin. Jeg vil ikke kalle det et kollektiv, jeg vil kalle det en familie. Det å forplikte seg til en gruppe mennesker over ett år eller mer, og leve livet sammen i de rytmene som fellesskapet bygges på, er en sjeldenhet i dagens samfunn. Sammen inspirerer vi hverandre til å komme nærmere Gud, til å leve liv som helhjerta etterfølgere av Jesus. I disippelfellesskapet lærer jeg å elske, å tjene, og jeg slipes og formes mer til den Jesus har kalt meg til å være. Vi er skapt for fellesskap. Og det nære og ekte fellesskapet får ut det beste, og også det verste av oss. Men det er der vi faktisk kan møte hverandre - uten masker - og det er der Gud møter oss. Og forandrer våre liv, slik at vi kan være hans hender og føtter i verden.

 

Debora, 20 år

Jeg søkte plass i disippelfelleskapet fordi jeg visste at det å ha faste rytmer med lovsang, bibel og bønn ville bære meg i en utfordrende overgang til studiehverdag. Det å bo så tett sammen med andre kristne hvor vi blir kjent på dypet og får støtte og kjærlighet gjennom oppturer og nedturer er noe av det mest verdifulle man kan få! Her har jeg blitt bedre kjent med meg selv, og sammen har vi fått lære av hverandre om det å bli mer lik Jesus.

 

Flere historier kommer etter hvert.

 

Flere historier kommer etter hvert.

 

Flere historier kommer etter hvert.

 

Flere historier kommer etter hvert.